Examensdags för internationella masterkursen "Interventions in Childhood"
I eftermiddag är det examensdags för studenterna i den 1- eller 2-åriga internationella masterkursen "Interventions in Childhood". Vi frågar en av studenterna, spanska Laura Ramos, hur det har varit och vad som väntar nu.
![](/images/18.13104bb163d63d45026704/1528446537822/Laura%20Ramos.jpg)
Laura Ramos
Innan spanska Laura Ramos kom till Sverige hade hon redan en examen i engelska och som grundskollärare för de lägre skolåren med sig. Nu fick hon istället upp ögonen för specialpedagogiken och forskningen inom området.
- Det jag särskilt tar med mig från kursen är hur man kan anpassa undervisningen för barn i behov av särskilt stöd. Det var värdefullt att alla studenter i kursen hade så olika nationaliteter, yrkes- och erfarenhetsbakgrunder, att olika perspektiv kunde mötas i frågor runt barnet. Det är så viktigt för barnen att vi jobbar så; varenda barn räknas och är viktigt. Det perspektivet tar jag också med mig.
Masterkursen gjorde ett sådant intryck på Laura att hon nu vill fortsätta inom barn- och specialpedagogisk forskning, istället för inom undervisning. Närmast söker hon en doktorandtjänst i Wien, Österrike.
- Det är för att jag vill lära mig tyska, men också för att det var för kallt i Sverige och att det är dyrt om man inte hittar ett jobb, förklarar Laura.
CHILD säger; tack för den här tiden och lycka till! Vi kanske ses igen på forskningsfältet?
![](/images/18.7e359436163ee1b62d790f9/1528887301719/IMG_2789.jpg)
Examen för Interventions in Childhood, juni 2018