MFA FAQ
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna gällande MFA (multifaktorautentisering).
Varför ska jag konfigurera MFA?
MFA (multifaktorautentisering eller tvåstegsverifiering som det även kallas) innebär att du som en extra säkerhet använder två olika verifieringssteg. Efter att ha skrivit in lösenord som första steg behöver du sedan utföra nästa steg som till exempel kan vara att använda en app på din telefon för att verifiera din inloggning.
Om någon skulle komma över ditt lösenord så kan personen ändå inte logga in i de system som är skyddade av MFA, eftersom du själv måste utföra steg två när någon försöker logga in på ditt konto.
När måste jag använda MFA?
Fler och fler system och tjänster på JU skyddas av MFA, t ex Microsoft365, VDI och snart Canvas.
Var hittar jag MFA-manualen?
Den senaste versionen hittar du här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Hur öppnar jag webbläsaren i Incognito/InPrivate?
Högerklicka på den webbläsare du använder och klicka sedan på New incognito window (texten kan variera beroende på vilken webbläsare du använder).
Varför fungerar inte QR-koden i Authenticator-appen?
Du måste scanna QR-koden som visas i webbläsaren. Den som visas i manualen är bara ett exempel.
Hur gör jag om jag har bytt telefon (men har den gamla kvar)?
Logga in på https://office.com Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och gå till MFA – My Profile, följt av Security info (detta steg förutsätter att den gamla telefonen fungerar så att du kan verifiera inloggningen med MFA). Lägg sedan till ytterligare metod. Ta sedan bort metoden/appen för den gamla telefonen.
Hur gör jag om jag har bytt telefon (och inte har den gamla kvar eller om den är trasig)?
Om du bara har ställt in MFA-verifiering via autentiseringsapp (och bara på en enhet) så måste du kontakta Helpdesk så att de kan nollställa MFA för ditt konto, så att du kan konfigurera det på nytt.