Mari Ylenfors

Affilierad forskare
Affilierade forskare , Högskolan för lärande och kommunikation

Mari Ylenfors är affilierad forskare och utbildad grundskollärare och specialpedagog. Hon har arbetat som grundskollärare och specialpedagog i grundskolan under flera år. Numera arbetar hon i grundskolans tidiga år med språkutvecklande arbets- och förhållningssätt i ett mångkulturellt område. 2023 avlade Mari en licentiatexamen inom pedagogik med inriktning mot specialpedagogik. Hennes forskning rör litteracitetsundervisning för flerspråkiga elever som möter utmaningar i läs- och skrivprocessen. 

Artikel

Ylenfors, M., Malmqvist, J., Möllås, G., Rack, J. (2022). Arbete för flerspråkiga elever som möter svårigheter i läs- och skrivutveckling – en enkätstudie Nordic Journal of Literacy Research, 8(2), 82-105. More information

Övrigt

Ylenfors, M., Malmqvist, J., Möllås, G. . 'Never leave a student alone with a Text': A Case Study of Literacy Teaching for Multilingual Students in an Exemplary School. More information

Licentiatavhandling

Ylenfors, M. (2023). Ett integrerat perspektiv på litteracitetsundervisning för flerspråkiga elever (Licentiate thesis, Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication). More information