Joel Hedegaard
Universitetslektor i pedagogik
Joel Hedegaard, fil. dr., disputerade 2014 med avhandlingen The Production and Maintenance of Inequalities in Health Care, som handlar om diskriminering inom hälso- och sjukvården utifrån ett kommunikationsperspektiv. Den berör såväl kommunikation med som om patienter i vilken kön och etnicitet uppmärksammades.
För närvarande arbetar Joel bland annat med forskning om äldres lärande, genus och social inkludering. Exempelvis genomför han en studie, tillsammans med kollegan Martin Hugo, om äldre som väljer att studera på folkhögskola.
Läs mer om Joel Hedegaards forskning här.
Publikationer
- Bjursell, C., Hedegaard, J., Hugo, M. (2024). Graffiti for seniors: Are the educational needs of older adults changing?. Educational gerontology
- Bjursell, C., Sjödahl, C., Hedegaard, J. (2023). School Superintendents as Translators of Policy from the National to the Municipal Level: Emerging Discourse About an Evidence-Based Practice. Scandinavian Journal of Public Administration 27(3), 24-36
- Ahl, H., Hedegaard, J., Golding, B. (2023). Why some homogeneous adult learning groups may be necessary for encouraging diversity: A theory of conditional social equality. Australian Journal of Adult Learning 63(2), 119-139
- Wirzén, J., Hedegaard, J. (2023). We cannot always be at sixes and sevens!: a study of teachers’ experiences of systematic quality work. Educational studies (Dorchester-on-Thames) 49(1), 99-115
- Ahl, H., Hedegaard, J. (2022). A theory of conditional social equality in learning groups.
Alla träffar från DiVA (58)