Roland S Persson
Professor i pedagogisk psykologi
Roland S Persson, PhD, FCollT, är professor i pedagogisk psykologi och har en forskningsinriktning mot hög prestation (talang), särbegåvning och makrosocial dynamik i förhållande till dessa. Persson tillhör British Psychological Society, The Qualitative Methods in Psychology Section of the British Psychological Society, American Psychological Association, World Council for Gifted and Talented Children, Human Behavior and Evolution Society och International Research Association for Talent and Development.
Roland S Persson är i huvudsak knuten till Personalprogrammet och ämnesområdet psykologi. Han är verksam inom Encell och understryker forskarens ansvar gentemot det omgivande samhället (den sk. Tredje uppgiften). Hittills har han bedrivit forskningsprojekt om musikalisk kommunikation och lärande, särbegåvning i utbildningssystemens olika nivåer, könsrollsförståelse och könsrollskonstruktens mätning och kunskapsklimat i olika europeiska länder. På senare tid har han även bedrivit en mer övergripande teoretisk forskning kring individen, samhället och social evolution.
Läs mer om Roland S Perssons forskning här.
Publikationer
- Persson, R. (2023). Begåvning och samhälle i paradoxernas samtid. Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University
- Persson, R. (2022). Educating for a cosmopolitan ethos in education: Adapting expectations to reality. The International Journal for Talent Development and Creativity 10(1-2), 77-85
- Persson, R. (2022). On society and the profoundly gifted [blog post].
- Aktaş, V., Tepe, Y., Nilsson, M., Persson, R. (2022). Mültecilere yönelik tutumlar üzerine kültürlerarası bir çalışma [A cross-cultural study on attitudes towards refugees].
- Persson, R. (2022). Agility and function, or rule-ridden management and structural slavery: Disentangling the complexity of human nature, work, and policy making. Zürich, CH: LIT Verlag
Alla träffar från DiVA (113)