Studenter visade upp sina affärsidéer

Den 30 september presenterade 37 studentgrupper sina affärsidéer på New Venture Trade Show.

New Venture Trade Show är en årlig tävling och minimässa där studenterna som läst kursen Entrepreneurship and Business Planning presenterar de företag som de startat och drivit under kurstiden. I början av kursen får varje lag ett lån på 200 kr. Studenterna får inte investera mer pengar i sitt projekt, utan får bara använda de resurser som de fått tilldelade.

Lagen visade upp sina affärsidéer i handelshögskolans foajé som en del av entreprenörskapsdagen. Många sålde JIBS-souvenirer som till exempel armband, iPhone-fodral, termosmuggar och klistermärken.

Andra saker som fanns till försäljning var kylskåpsmagneter, smycken, mössor, parlörer och en samling med drinkrecept.

Många eventföretag fanns också representerade, och gjorde reklam för bland annat ett mingelparty för att öka integrationen mellan nationella och internationella studenter, en fotbollsturnering, en karakokeförfest och en fototävling.

En jury utvärderade affärsidéerna som presenterades, och två lag fick pris för sina insatser.

Priset för störst potential gick till Team Match Maker för att de identifierat ett behov på marknaden och tagit fram en elegant produkt som kan säljas i butik. Produkten var en tändstickshållare av tjock ståltråd, som skyddar fingrarna när man tänder till exempel värmeljus.

Priset för effektiv användning av resurser gick till Team Creative Force, som hade tagit fram ett rabatthäfte för studenter som de också sålde på mässan. Det var juryns bedömning att laget på ett effektivt sätt hade kombinerat de tillgängliga resurserna med massor av arbete och utvecklat en produkt som gav hög avkastning på den ursprungliga investeringen.

2010-10-04