Studenter hjälper företag att tänka nytt
Nu inleds TED MINT – ett projekt där studenter hjälper företag att hitta nya, smarta sätt att utveckla produkter eller marknader.
Ted står för Teknik, Ekonomi, Design och MINT för multiinternationellt – och det är precis vad det handlar om när ingenjörs- och designstudenter från KTH och businesstudenter från Internationella Handelshögskolan i Jönköping möter designstudenter från Israel, Indien, Uzbekistan, Georgien och Ukraina för att tillsammans tänka utanför ramarna.
På söndag anländer de drygt 40 deltagarna, som alla studerar på masternivå, till Värnamo. Redan under den här veckan har de fått veta vilka grupper de ska tillhöra och ett par uppgifter har delats ut, även om arbetet under första veckan sker på distans.
På måndag är det skarpt läge. Då presenterar de deltagande företagen sig för studenterna.
– Företagen brukar avsluta sin presentation med att fråga: kan vi använda vår produkt eller vårt koncept på något annat sätt? berättar Magnus Taube, projektledare på Internationella handelshögskolan.
Sedan är det upp till studenterna att gnugga geniknölarna. Fram till lunch torsdag 30 oktober har de på sig, sen ställs projekten ut i foajén på Campus Värnamo och efter det är det dags för studenterna att presentera sina lösningar för företagen.
Vinsten för företagen är ju uppenbar, men vad får studenterna?
– De får öva sig i att jobba ihop med folk som inte har en aning om deras studieinriktning. Det är väldigt kompetensbereddande, säger Magnus Taube, som tillägger: Och de får tänka utanför boxen förstås. Jag brukar säga till dem: Ni är unga och oförstörda! Ni kommer inte att tänka att något är omöjligt bara för att det inte har gjorts förut.
Arrangörer för TED mint är KTH och JIBS tillsammans med Forum Finnveden och Värnamo företagarföreing.