E-sportindustrin samlades på JIBS

På andra dagen av forskningscentret MMTC:s Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. e-sportsymposium tog intressenterna i e-sportindustrin plats på scen och delade med sig av sina erfarenheter i en rad öppna föreläsningar.

Brian McCauley (till vänster), MMTC-forskare och grundare av Esports Research Network, introducerar gälsttalare Tomas Lyckedal, Chief Strategy Officer på Dreamhack AB.

Torsdagen den 28 november kom representanter från olika hörn av e-sportvärlden till Jönköping International Business School (JIBS) för att föreläsa om olika ämnen inom e-sportsindustrin.

Organisationer som deltog i föreläsningarna inkluderade Dreamhack Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., The Esports Observer, Female Legends  Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.och Esports Integrity Commission Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Föreläsningarna omfattade en rad olika ämnen: hur e-sport kan bli mer legitimt och hur reglering och delandet av erfarenheter kan öka; historien om Dreamhack och konceptet att skapa "gaming lifestyle experience"; samt samhällsaspekten av e-sport och hur detta påverkar sportens kommersiella sida.

Leona Achtenhagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., föreståndare för forskningscentret MMTC på JIBS, ser fram emot vidare samarbeten inom e-sportindustrin:

- MMTC grundades för att bättre förstå förändringen inom medieindustrin och detta har lett till forskning om digitaliseringen av företag och industri. Vi kan kombinera vår erfarenhet av medieverksamhet och vårt intresse för digitalisering för att hjälpa olika intressenter i e-sportsindustrin att utforska de utmaningar de står inför, och det nystiftade internationella forskningsnätverket kan ge en fantastisk plattform för detta.

Läs mer om dag 1 av esportssymposiet här.  

Liza Lind, ordförande Female Legends.

Liza Lind, ordförande för Female Legends, talade om att stärka kvinnor och icke-binäras deltagande i e-sport. Hon delade med sig om trakasserier online som kvinnliga spelare utsätts för och den rädsla som kvinnor har när de deltar i e-sport.

 

- Kvinnor brukar använda könsneutrala namn i spel och de är mindre benägna att använda röstchatten. Det hatet som är riktat mot dem är vanligtvis riktat mot deras kön snarare än deras skicklighet i ett spel. Mer arbete måste göras med e-sportorganisationer för att se till att kvinnliga och icke-binära spelare känner sig trygga och även för att ändra inställningen hos manliga spelare. 

2019-11-29