Direktsänd radio av JU-studenter samlar in pengar till Musikhjälpen
Årets arrangemang av Radio K Bryr sig (RKBS) drar i gång på förmiddagen den 7:e december och sträcker sig fram till fredagskvällen den 8:e december. Eventet kommer för första gången att ta plats på shoppingcentret Asecs till en början, men flyttas sedan till campus inne på Studenternas Hus vid Jönköping University (JU). Det är studenter som sänder till förmån för ”Ingen ska behöva dö av hunger, som är årets tema på Musikhjälpen.
Radio K är ett av utskotten under studerandeföreningen LOK på Högskolan för lärande- och kommunikation (HLK) vid JU. Deras största event är just RKBS som arrangeras tillsammans med Jönköpings Studentkår. Eventet kommer bjuda på direktsänd radio fyllt med utmaningar, gäster, musik och auktioner för att samla in pengar till Musikhjälpen.
—Grundsyftet med hela eventet är så klart att samla in pengar till Musikhjälpen och uppmärksamma årets tema. Vi vill även involvera studenterna, för att bidra till ett levande campus, det hade aldrig gått utan dem och deras engagemang, säger Mathilda Bright, ordförande i Radio K.
Fredagen bjuder även på en julmarknad som tar plats ute på campus, där organisationer och utskott bjuder in till mingel och olika aktiviteter. Under eventet kommer det även arrangeras liveauktioner, någonting Mathilda menar man inte vill missa.
—Vi kommer att arrangera auktioner både på Asecs och på campus. I år har vi riktigt roliga och bra saker att auktionera ut, jag själv kommer buda på många, fortsätter Mathilda.
Se och lyssna på radiosändningen här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Storsatsning i ”bössan”
Årets mål är satt på hela 100.000kr, jämfört med förra årets mål som var 70.000kr. Radio K är medvetna om att de tar ett stort kliv vad det gäller insamlingsmålet och att det kommer kräva stort engagemang för att lyckas. Men Mathilda är säker på att de kommer lösa det.
Något som inte hänt tidigare är att radiosändningen tar plats utanför campus. I år revolutionerar Radio K eventet genom att sända de första åtta timmarna inne på Asecs. och bjuder in butiker att delta i livesändningen. Fokuset kommer att vara julklappstips och studentanpassad shopping.
Matilda ser stoppet på Asecs som en möjlighet att sprida information om deras utskott och informera privatpersoner, företag och studenter om vilka de är och vad de gör, samtidigt som det handlar om att uppmärksamma Musikhjälpens och deras tema för detta år.
—Det är inte bara de stora summorna som gör skillnad, det lilla engagemanget gör en ordentlig bit i det stora hela. Vi är tacksamma för allt stöd vi kan få, avslutar Mathilda.