Global Teachers for a Sustainable Future
Global Teachers for a Sustainable Future är ett 3-årigt Erasmus+-projekt där HLK ingår som ett av åtta lärosäten i Europa. Det är ett digitalt projekt där lärarstudenter deltar i internationalisering och europeiska möten från hemmaplan.
De olika lärosätena ska utveckla ett internationellt utbytesprogram för lärarstudenter med målet att skapa en utbildning som främjar hållbar utveckling och globalt medborgarskap. Projektet ska även ta fram en digital plattform som ska testas och implementeras. På sikt ska det vara ett vedertaget arbetssätt för utbyte som ska fungera under många år.
HLK ska främst medverka under år 3, då implementeringen av den nya programvaran ska testas. Projektet kommer att vända sig till studenter på ämneslärarprogrammet samt program på masternivå för att introducera det nya arbetssättet för internationalisering.
Medverkande parter
- Fundacion Universitaria San Pablo-CEU-Universidad CEU Cardenal Herrera, Spanien (huvudsökande)
- Taras Shevchenko National University of Kyiv, Ukraina
- Global Case Studies, Österrike
- Technische Universitaet Braunschweig, Tyskland
- Universitatea Transilvania Din Brasov, Rumänien
- Ibn Haldun University, Turkiet
- Red Española para el Desarrollo Sostenible- SDSN, Madrids kommun, Spanien
- HLK, Jönköping University, Sverige
Medverkande från HLK och JU
- Maria Bäcke, lektor i litteraturvetenskap (svensk projektledare)
- Elisabet Sandblom, lektor i svenska, inriktning didaktik
- Ylva Lindberg, professor i pedagogik, inriktning språk- och litteraturdidaktik
- Weronica Ader, doktorand och universitetsadjunkt i didaktik
- Stina Skillermark, universitetslektor i svenska inriktning litteraturdidaktik
- Carl Johan Odehammar, lärare i engelska