Karin Alnervik

Assistant Professor of Education (Pre-School Education)
Department of Education , School of Education and Communication

Research

Karin Alnervik’s research is focused on pedagogical documentation as a tool for transformation in preschool. In her doctoral thesis “Yes, that’s also a way of thinking about it! Pedagogical documentation as a tool for transformation in preschool” (2013), changes in four preschool units have been analyzed  retrospectively as expanded learning (Engeström) on the basis that the preschools have started to work with pedagogical documentation. Contradictions in the activity system related to pedagogical documentation being used as a tool are presented in the study. The study also shows how preschool personnel solve contradictions by changing their work and their organization on unit level as well as preschool level in order to be able to work with pedagogical documentation systematically. The study is highly relevant, in view of preschool curriculum being revised (effective July 1st, 2011) where a new chapter has been added, which places greater responsibility on preschool teachers and preschool managers to find forms to systematize documentary work.

Biography

In 2013 Karin received her PhD in Pedagogy from the School of Education and Communication in Jönköping. Karin has previously worked as a preschool teacher, teacher, school administrator  at Kommunförbundet in Jönköping county and as a project leader for "Lärarna lyfter Sverige". She has also worked as a pedagogic instructor, lecturer and is a partner in HallonEtt (preschool).

Article

Alnervik, K., Öhman, C., Lidén, E., Nilsson, M. (2018). Barn och vårdnadshavares minnen av deltagande i pedagogisk dokumentation Nordisk Barnehageforskning, 17(8). More information
Nilsson, M., Lecusay, R., Alnervik, K. (2018). Undervisning i förskolan: Holistisk förskoledidaktik byggd på lek och utforskande Utbildning och Demokrati, 27(1), 9-32. More information
Nilsson, M., Lecusay, R., Alnervik, K., Ferholt, B. (2018). Iscensättning av undervisning: målrelationellt lärande i förskolan Barn, 36(3-4), 109-126. More information
Alnervik, K. (2018). Systematic documentation: structures and tools in a practice of communicative documentation Contemporary Issues in Early Childhood, 19(1), 72-84. More information
Nilsson, M., Ferholt, B., Alnervik, K. (2015). Why Swedish early learning is so much better than Australia’s The Conversation. More information

Doctoral thesis

Alnervik, K. (2013). "Men så kan man ju också tänka!": Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan (Doctoral thesis, Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation). More information

Book chapter

Alnervik, K., Karlsson, M. (2021). Förskolans kvalitetsarbete. In: Å. Hirsh & A. Olin (Ed.), Skolutveckling i teori och praktik (pp. 155 -168). Malmö: Gleerups Utbildning AB More information
Alnervik, K. (2021). Fortbilda sig i sin egen verksamhet genom arbete med pedagogisk dokumentation. In: Å. Hirsh & A. Olin (Ed.), Skolutveckling i teori och praktik (pp. 247 -258). Malmö: Gleerups Utbildning AB More information
Alnervik, K. (2021). Materiella redskap verkar handledande och skapar stämmor i dialog. In: A. S. Larsen, G. S. Luthen & U. Bente (Ed.), Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning (pp. 235 -256). Oslo: Gyldendal Akademisk More information
Alnervik, P., Alnervik, K., Hellberg, C., Hvit Lindstrand, S. (2020). Avslutande tankar - om barn i samhället och omsorgsfull undervisning. In: Sara Hvit Lindstrand & Karin Alnervik (Ed.), Kreativa lärprocesser: estetik och undervisning i förskolan (pp. 145 -151). Stockholm: Liber More information
Nilsson, M., Hammarström-Lewenhagen, B., Alnervik, K. (2019). När förskolebarnet blev skolbarn: ett paradigmskifte i den svenska förskolan?. In: Y. Ståhle, M. Waermö & V. Lindberg (Ed.), Att utveckla forskningsbaserad undervisning: analyser, utmaningar och exempel (pp. 101 -131). Stockholm: Natur och kultur More information
Alnervik, K., Göthson, H. (2017). Bilden av Reggio Emilia som inspiration till den svenska förskolan. In: B. Riddersporre & S. Persson (Ed.), Utbildningsvetenskap för förskolan (pp. 111 -135). Stockholm: Natur och kultur More information
Nilsson, M., Hvit Lindstrand, S., Öhman, C., Alnervik, K. (2016). Förskoledidaktisk forskning i dialog med förskolans praktik: Metoder och utmaningar. In: Elsie Anderberg (Ed.), Skolnära forskningsmetoder (pp. 143 -158). Lund: Studentlitteratur AB More information
Ferholt, B., Nilsson, M., Jansson, A., Alnervik, K. (2016). Current playworld research in Sweden: Rethinking the role of young children and their teachers in the design and execution of early childhood research. In: Will Parnell & Jeanne Marie Iorio (Ed.), Disrupting early childhood education research: Imagining new possibilities (pp. 117 -138). New York: Routledge More information
Ferholt, B., Nilsson, M., Jansson, A., Alnervik, K. (2015). Creativity in education: Play and exploratory learning. In: Thomas Hansson (Ed.), Contemporary approaches to activity theory: Interdisciplinary perspectives on human behavior (pp. 264 -284). Hershey: IGI Global More information
Nilsson, M., Alnervik, K. (2015). Verksamhetsteori som redskap i förskolans systematiska kvalitetsarbete. In: Gunnar Åsén (Ed.), Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan (pp. 126 -141). Stockholm: Liber More information
Alnervik, K., Kennedy, B. (2010). Pedagogista: I en relationell, kollegial och delaktighetens kultur. In: Marie-Anne Colliander, Lena Stråhle och Christina Wehner-Godée (Ed.), Om världen och Omvärlden: Pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia (pp. 113 -125). Stockholm: Stockholms universitets förlag More information
Alnervik, K. (2007). Att utveckla pedagogisk dokumentation med hjälp av handledning. In: Thomas Kroksmark & Karin Åberg (Ed.), Handledning i pedagogiskt arbete (pp. 269 -290). Lund: Studentlitteratur More information

Conference paper

Westlund, K., Alnervik, K., Schwatz, P. (2019). Including Young Children´s Perspectives in Research, Policy and Practice. 32nd International Congress for School Effectiveness and Improvement (ICSEI 2019), Stavanger, Norway, January 9-12, 2019. More information
Alnervik, K., Öhman, C., Lidén, E. (2017). "That's the way it was": Children's and parents' reflections regarding pedagogical documentation. 27th EECERA Conference, Bologna, Italy, 29th August – 1st September 2017. More information
Alnervik, K. (2016). Systematic quality work with Pedagogical documentation: A Bahktinian Polyphonic Analysis. 26th EECERA Annual Conference. More information
Nilsson, M., Lecusay, R., Mrak, L., Ferholt, B., Alnervik, K. (2015). Toddlers and Teachers in Aesthetic Communication. European Early Childhood Education Research Conference, Barcelona, Spain, September 7-10 2015. More information
Nilsson, M., Lecusay, R., Ferholt, B., Alnervik, K. (2015). Preschool Didactics from Within. European Early Childhood Education Research Conference, Barcelona, Spain, September 7-10, 2015.. More information
Alnervik, K., Nilsson, M., Mrak, L. (2015). Utforskande didaktik: Som en meningsskapande dans. Praktiska och estetiska lärprocesser i skola och högre utbildning. Nationell konferens, 22-23 april 2015, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköpings högskola. More information
Nilsson, M., Alnervik, K. (2014). Lekvärldar: En gemensam fantasivärld för barn och pedagoger. Stockholm: Vetenskapsrådet, Vetenskapsrådets resultatdialog, Jönköping, 20-21 september, 2014. More information
Ferholt, B., Nilsson, M., Jansson, A., Alnervik, K. (2014). Playworlds and Reggio Emilia-Inspired Swedish Preschool Pedagogy: Imaginative Education in Preschool Didactics. 9th International Conference on Imagination and Education, July 2-4, 2014 Harbour Centre, Simon Fraser University, in Vancouver, Canada. More information
Alnervik, K., Nilsson, M. (2014). Lekvärldar och utforskande lärande i förskolan. Barndomsnätverkets forskningskonferens 21 augusti i Västerås. More information
Alnervik, K., Nilsson, M. (2014). Do we trust the process? Learning in preschool. 24th EECERA Conference, Crete, Greece 7th — 10th September 2014. More information
Alnervik, K. (2013). Pedagogisk dokumentation som mångdimensionelltverktyg i förskolan: En verksamhetsteoretisk studie. Barndomsnätverket, Göteborg 2013. More information
Nilsson, M., Alnervik, K. (2013). Praktiknära forskning med exempel från systematiskt kvalitetsarbete, språk och lekvärldsprojekt. Barndomsnätverket, Göteborg, 22 augusti, 2013. More information
Nilsson, M., Ferholt, B., Jansson, A., Alnervik, K. (2013). Imagination and Realistic Thinking: The Relationship between Play and Exploratory Learning. The Nordic ISCAR 2013 conference, Kristianstad 12-14 June, 2013. More information
Ferholt, B., Jansson, A., Nilsson, M., Alnervik, K. (2013). Narrative, Play and Semiotic Work. The Nordic ISCAR 2013 conference,Kristianstad 12-­14 June, 2013. More information
Alnervik, K., Karlsson, M. (2008). A facilitator´s Role in Reflections upon Reggio Emilia-inspired pedagogical documentation among early childhood educators. The Nordic ISCAR 2013 conference,Kristianstad 12-­14 June, 2013. More information
Karlsson, M., Alnervik, K. (2008). The meaningfulness of Reggio Emilia-inspired pedagogical documentation for preschool development: a community of practice perspective. Annual Meeting of the American Educational Research Association. More information

Collections

(2020). Kreativa lärprocesser: estetik och undervisning i förskolan. Stockholm: Liber More information
(2012). Ljuspunkten: barns relation till fenomenet och begreppet ljus. Stockholm: Stockholms universitets förlag More information